لوازم خانگی‌تان را با استفاده از ups در برابر قطعی برق بیمه کنید!

سیستم منبع تغذیه بدون وقفه یا به عبارت مختصر یو پی اس(UPS)، منبع تغذیه الکترونیکی هستند که کارعمده آن ها، تامین توان مورد نیاز بار مصرفی (بدون وقفه) وسایل الکترونیکی است. یو پی اس با استفاده از انرژی ذخیره شده در باتری خود، برق مورد نیاز تجهیزات الکترونیکی را تامین می کنند. این سیستم میان برق شهری و دستگاه های مصرف کننده قرار می گیرد و علاوه بر تنظیم برق شبکه و تثبیت آن مانع از رسیدن نویز و اختلالات شبکه به تجهیزات مصرف کننده می شود . یکی از مهمترین کارایی های یو پی اس ها هنگامی است که برق شهری  به هر دلیلی قطع می شود در این زمان بدون اتلاف وقت، دستگاه یو پی اس وارد مدار می شود و برق مصرفی دستگاه تامین می شود به نحوی که نیازی به RESET کردن یا خاموش کردن دستگاه مورد نیست.

لوازم خانگی‌تان را با استفاده از ups در برابر قطعی برق بیمه کنید!

اصول کار یو پی اس ها

اصول کار آن ها به این صورت است که بار در حالت معمول از ورودی AC شبکه تغذیه می شود و هم‌زمان با یکسوسازی ورودی AC توسط شارژر و تبدیل آن به جریان DC موجب شارژ شدن باتری می شود. اما درست زمانی که ورودی AC  قطع می شود و یا دارای نویز تشخیص داده شود، INVENTER  با تبدیل ولتاژ DC باتری به برق AC ولتاژ بار را بی وقفه برای دستگاه ها تامین می کند. محافظت از وسایل الکترونیکی را در برابر رعد و برق و ولتاژ بالا نیز از دیگر مزایای این سیستم ها است. یوپی اس آنلاین از این گروه می باشد برای خرید یو پی اس آنلاین می توانید به گروه کیان صنعت مراجعه کنید.

به چه مواردی می توان به عنوان مزایای یو پی اس اشاره کرد

این سیستم وظیفه حفاظت از وسایل  الکتریکی حساس در برابر هر گونه نویز و نوسان برق را بر عهده دارد. می توان گفت این سیستم از تعمیرات و ایجاد هزینه‌ های ناخواسته بر وسایل الکترونیکی جلوگیری می کند. درحقیقت یو پی اس علاوه بر حفاظت از دستگاه‌های الکتریکی حساس، موجب ثبات و پایداری درجریان برق می شوند که به آنلاین ماندن برنامه های حساس کمک می کند.

 یو پی اس ها از 4 بخش اصلی تشکیل می شوند:

  1. یکسو کننده شارژ(رکتیفایر)
  2. باتری
  3. مبدل DC به AC (اینورتر)
  4. کلید غیر هادی (سوئیچ)

دسته بندی یو پی اس ها در چند سه قسمت انجام می شود؟

  • یو پی اس آفلاین (OFF LINE): این UPS ها در زمان قطع برق و به عنوان منابع جایگزین کاربرد دارند.
  • یو پی اس آنلاین (ON LINE): این نوع یو پی اس ها در شرایط معمول، تأمین جریان خروجی در این نوع UPS ها پس از تصحیح ورودی یعنی پاک سازی جریان ورودی از هر گونه نویز و همچنین سطح ولتاژ ورودی صورت می گیرد. تنها در مواقعی که بروز نقص فنی،OVER LOAD یا بالا رفتن بیش از حد دما، یو پی اس به مد BYPASS می رود.
  • یو پی اس لاین اینتراکتیو (LINE INTERACTIVE): در شرایط معمولی این نوع از UPS ها ورودی به واسطه BYPASS به ترانسفورماتور منتقل می شود در این زمان  TRANSFORMATOR به عنوان شارژر عمل کرده و در نهایت از همین طریق خروجی AC تأمین می شود .

دلایل مختلف خرابی یو پی اس ها

راه های مختلفی برای پیشگیری از خراب شدن UPS وجود دارد، انجام پروسه نگهداری یو پی اس حداقل دوبار در هر سال باید صورت گیرد. بهتر است قبل از وقوع خرابی دستگاه  در جهت تشخیص و رفع مشکلات بالقوه یو پی اس عمل کنید تا از افزایش هزینه های خود جلوگیری کرده باشید.

۱. باتری UPS

باتری، قلب UPS بوده و به بررسی منظم نیازمند است. خرید باتری یو پی اس در صورتی که سالی دوبار باتری را تست کنید می تواند به تعویق بیفتد.

۲. خازن UPS

این قطعه انرژی الکتریکی را ذخیره و آزاد می‌کند و دارای انواع و ابعاد مختلفی هستند.

۳. فن UPS

فن ها در UPS تا ۱۰ سال هم در صورت استفاده مداوم  می توانند کار کنند.

۴. فیلتر UPS

کثیف بودن فیلترهای هوا در UPS  موجب  داغ کردن یو پی اس و خاموش شدن آن می‌شود. تعویض فیلتر یو پی اس هزینه کمی دربر دارد و جزو چک لیست نگهداری از یو پی اس است.

۵. اتصالات UPS

بررسی اتصالات یو پی اس، می‌تواند مانع از مشکل و خرابی یو پی اس شود.

۶. پاور و منبع تغذیه UPS

بررسی منظم  یو ی اس ها باعث پیشگیری از بروز مشکل در این سیستم ها می‌شود.

.۷ Contactors ، کلید خودکار قطع و وصل

به دلیل حساسیت این قطعه به گردوغبار باید به طور منظم بررسی شود.

برای خرید باتری یو پی اس از کیان صنعت اینجا کلیک کنید.

استابلایزر

مزایای استابلایزر ها :

با قرار دادن یک چنین سیستمی در ورودی برق  کلیه لوازم برقی و سیم کشی های داخلی را در مقابل اختلالات برق شهری بطور دائم حفاظت می کنید.

  • تثبیت برق شهری
  • محافظت در مقابل اتصال کوتاه
  • کاهش هزینه مصرف برق
  • محافظت در مقابل رعد و برق و های ولتاژ (High Voltage) و نوسانات لحظه ای و spike ها

لوازم خانگی‌تان را با استفاده از ups در برابر قطعی برق بیمه کنید!

نصب دستگاه یو پی اس توسط افراد غیر ماهر

نصب یو پی اس های دارای رنج توان پایین (یو پی اس لوازم خانگی) از طریق دفترچه راهنما توسط مصرف کنندگان امکان پذیر است قیمت یو پی اس های رنج پایین نسبت به یو پی اس های با توان بالاتر بسیار متفاوت می باشد. اما جهت نصب دستگاه هایی با توان بالا لازم است از متخصصین این امر کمک گرفته شود. یو پی اس ها دارای توان های مختلفی هستند که بهتر است برای خرید سیستم مناسب خود از راهنمای خرید یو پی اس بهره ببرید.

سوالات متداول در رابطه با یو پی اس

در صوت خرابی  یو پی اس امکان تعمیر UPS وجود دارد؟

عوامل مختلفی موجب اختلال در عملکرد معمول یو پی اس می شود که بر اساس نوع اختلال دستگاه تعمیر یا تعویض می شود.

توان و قدرت یو پی اس ها به چه چیزی بستگی دارد؟

به هر میزان INVERTER  یک سیستم یوپی اس قویتر باشد توان و قدرت آن بیشتر است. یا به عبارت تعداد و توان تجهیزات بیشتری را می تواند پشتیبانی کند. هر چه ظرفیت باتری های به کاررفته در یوپی اس ها بالاتر باشد، زمان برق دهی در هنگام قطعی برق شهر نیز بالاتر می رود.

یو پی اس ها تا چه حد می توانند مجهز باشند؟

UPS ها دارای ویژگی های مختلفی از قبیل آلارم هشدار به هنگام بروز خطا یا اضافه بار هستند، که نرم افزار کنترل کامپیوتر برای  ذخیره اطلاعات و خاموش کردن کامپیوتر و… از امکانات این یو پی اس ها می باشند.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟