آیا هوش مصنوعی در دوربین های مدار بسته، آزادی انسان را محدود می کند؟

استفاده از هوش مصنوعی برای بهبود کیفیت زندگی بشر از اواخر قرن بیستم شروع شد و با ظهور و رشد پردازنده های کامپیوتر ها در دو دهه گذشته شاهد رشد روزافزون سرمایه گذاری های دولت ها برای بهره گیری از قابلیت های هوش ماشینی در جهت نظارت بیشتر بر عملکرد شهروندان هستیم.  سوال اصلی که در مقابل نسل امروز بشر قرار دارد این است که آیا باید از گسترش توانایی های هوش مصنوعی و دولت هایی که این فناوری ها را در اختیار دارند بترسیم؟

آیا هوش مصنوعی در دوربین های مدار بسته، آزادی انسان را محدود می کند؟

هوش مصنوعی چیست؟

قبل از هر چیز بیایید تعریف دقیقی از هوش مصنوعی و فناوری های نظارت تصویری بکار رفته در دوربین های مدار بسته نسل جدید داشته باشیم.

هوش مصنوعی یا AI   مخفف عبارت  Artificial Intelligence است و به توانایی های کامپیوتر ها و ریز پردازنده ها برای درک محیطی، آنالیز و تصمیم گیری اشاره دارد. به عبارتی دقیق ترهوش مصنوعی شاخه ای از علوم رایانه ای است که هدف اصلی آن تولید ماشین های هوشمندی است که توانایی انجام اموری را دارند که تا امروز تنها از عهده انسان ها بر می آمده است.  در تعریفی دیگر گفته می شود که هوش مصنوعی به نوعی شبیه سازی هوش انسانی برای کامپیوتر است تا بتواند کارهایی که انسان انجام می دهد را با کیفیتی نزدیک به انسان انجام دهد.

این تعریف همچنین می تواند به ماشین هایی اطلاق گردد که مانند ذهن انسان عمل نموده و می توانند یاد بگیرند یا مسائلی را حل کنند.

استفاده از هوش مصنوعی در صنایع مختلف

با تعریفی که از هوش مصنوعی برای شما ارائه دادیم کاملا مشخص است که این قابلیت می تواند در انواع مختلفی از ابزارهای تولید شده توسط بشر بکار گرفته شود. استفاده از هوش مصنوعی در اتوموبیل های خودران، سفینه های فضایی، تجهیزات خانه های هوشمند، حل مسائل پیچیده و تجهیزات نظارت شهری مانند دوربین های مدار بسته … از جمله مواردی است که به شکل گسترده از هوش مصنوعی بهره برداری می کنند.

اما باز هم باید کمی دقیق تر به مفهوم هوش مصنوعی وارد شویم تا شناخت دقیق تری از این عبارت داشته باشیم. در یک دسته بندی کلی هوش مصنوعی انواع مختلفی دارد که 2 نوع مهم آن هوش مصنوعی عمیق و هوش مصنوعی ماشینی می باشند. هوش مصنوعی شکل پیچیده و متفاوتی از شبکه های عصبی مصنوعی است که نمونه ای از نرون های مغز انسان را برای ماشین ها شبیه سازی می کنند. هرچه این شبکه ها پیچیده تر باشند قدرت آنالیز و آموزش موضوع بیشتر است و این شبکه ها قدرت بالاتری در تجزیه و تحلیل دارند.

در دوربین های مدار بسته در حال حاضر از هوش مصنوعی ماشینی برای تشخیص و جمع آوری دیتا استفاده گسترده می شود و در مرحله های پیشرفته تر این اطلاعات می تواند برای یادگیری عمیق ماشین استفاده شود.

استفاده از هوش مصنوعی در دوربین های مدار بسته

 

هوش مصنوعی ماشینی قدرت آموزش و آنالیز بالایی دارد و مصداق بارز آن در دوربین های مداربسته به شرح زیر است:

دوربین های کنترل تردد، دوربین های مداربسته تشخیص چهره، دوربین های شمارش افراد، دوربین های پلاک خوان و موارد این چنینی دیگر.

به طور مثال سیستم کنترل تردد زوج و فرد خودروها که در سطح شهرهای بزرگ برقرار شده است نمونه ای بارز از کاربرد هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته هستند. سیستم های دوربین مداربسته مجهز به هوش مصنوعی محاسن و مزایای فراوانی دارند که در ادامه این مطلب به این موارد خواهیم پرداخت.

آیا هوش مصنوعی در دوربین های مدار بسته، آزادی انسان را محدود می کند؟

مزایای دوربین های مداربسته AI

دوربین های مداربسته ای که هوش مصنوعی در آنها به کار گرفته شده است مزایای فراوانی دارند که از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • سیستم های مجهز به هوش مصنوعی این امکان را به ما می دهند تا بدون اتلاف وقت و با درصد خطای پایین به اطلاعات مورد نیاز خود از دوربین مداربسته دست پیدا کنیم. این کار در گذشته توسط خود کاربر انجام می شد و او ممکن بود به دلایل مختلف دچار خطا در تصمیم گیری ها شود.
  • از دیگر مزایای هوش مصنوعی در دوربین های مدار بسته چشم پوشی ار تبعیض نژادی و رنگ پوست است. برای دوربین مداربسته مبتنی بر هوش مصنوعی فرقی نمی کند که رنگ پوست مشتری سیاه است یا سفید، فرقی نمی کند ملیتش مربوط به کدام کشور است و یا آشنا است یا غریبه. دوربین کار خودش را بدون در نظر داشتن این موارد انجام می دهد و خروجی را به کاربر تحویل می نماید.
  • از دیگر مزایای استفاده از آن این است که باعث کاهش یافتن تصادفات رانندگی، کاهش جرائم و بزهکاری در جامعه می گردد.

اما از مزایا و محاسن کاربرد آن که بگذریم، این ها معایبی نیز دارند که در ادامه قصد داریم به این موارد بپردازیم.

معایب هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته

همانطور که پیش تر نیز گفته شد، کاربرد هوش مصنوعی در دوربین های مداربسته معایبی دارد که این معایب به شرح زیر هستند:

یکی از بزرگترین معایب کاربرد آن در دوربین های مداربسته این است که در آینده، حریم خصوصی انسان مورد خطر قرار می گیرد. به دنبال آن خطرات بسیاری نیز در زمینه عدالت اجتماعی، انسان ها را تهدید خواهد نمود. اینکه سیاست مداران بتوانند همه مردم را زیر نظر داشته باشند و از اینکه چه کسی در چه زمانی به کجا می رود، تبعات بدی برای انسان ها دارد چرا که حریم شخصی باقی نمی ماند و آنها از همه چیز اطلاع خواهند داشت. ماشینی شدن انسان ها از همه نظر برای جهان و بخصوص خود مردم خطرناک است و این موضوع باید کاملا کنترل شده به جلو حرکت نماید.

از دیگر معایبی که می توان برای برای کاربرد آن در نظر گرفت، ضریب خطای آن است. به طور مثال فردی که با سرعت بالا می دود را در نظر بگیرید. سیستم نمی تواند آنالیز کند که آن شخص در حال دویدن برای فرار از دست کسی است یا در حال دویدن برای رسیدن به تاکسی. این موضوع می تواند در مواردی بسیار هم خطرناک باشد.

نصب دوربین  توسط شرکت های مختلف خصوصی و دولتی در جای جای زندگی امروز ما به امری بدیهی تبدیل شده است. این موضوع باعث شده است که شما از همان لحظه که از درب منزل خود خارج می شوید در دسترس این دوربین ها و آنالیز دیتاهای بدست آمده باشید و در نتیجه در آینده چنین سیستم هایی می تواند برای حیات تمدن بشری خطرناک نیز باشند. بنابراین پیش از هر چیز سازمان های متولی استفاده کننده از چنین فناوری هایی باید به صورت شفاف و قانون مند توضیح دهند که از این اطلاعات به چه صورت استفاده خواهند کرد. از سوی دیگر شرکت های مختلفی در دنیا تولید کننده دوربین های مدار بسته هستند و در نتیجه استفاده از این دوربین ها می تواند به یک معضل امنیتی برای کشور ها نیز تبدیل شود. برای مثال شرکت هایک ویژن ، تیاندی، سونی و .. از جمله شرکت های خارجی هستند که محصولات نظارتی تولید شده این شرکت ها در اقصا نقاط جهان به فروش می رسد.

آیا هوش مصنوعی در دوربین های مدار بسته، آزادی انسان را محدود می کند؟

آیا باید از فناوری های نظارتی دوربین مداربسته هوشمند استقبال کنیم؟

هوش مصنوعی و توسعه آن یک امر اجتناب ناپذیر برای مرحله کنونی رشد تمدن انسانی است. بنابراین اگر به فکر استفاده و گسترش این فناوری ها نباشیم عملا از قافله رشد تمدن بشر عقب خواهیم ماند اما در این مسیر نیازمند قانون گذاری های دقیق هستیم تا مانع سود جویی و منفعت طلبی گروهی خاص برای سلطه بر گروهی دیگر شویم.

فقدان قانون گذاری ها و شفافیت در استفاده از اطلاعات جمع آوری شده شهروندان در تمام دنیا دیده می شود و در نتیجه نیازمند یک حرکت آگاهانه جمعی برای ایجاد بستری قانونی در این حوزه ها هستیم. کاملا مشخص است که هوش مصنوعی در صورتی که به درستی استفاده نشود نه تنها برای راحتی و آسایش جامعه هیچ کاربردی ندارد بلکه می تواند خود به ابزاری در جهت سرکوب و سواستفاده و تهدید تمدن بشری تبدیل شود.

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟