آموزش کاربردی سایت tsctmc

آموزش کاربردی سایت tsctmc

در حال حاضر بازارهای مختلفی برای سرمایه‌گذاری وجود دارند و افراد بنا به میزان دانش و تجربه‌شان، سرمایه خود را در این بازارها تزریق می‌کنند. بازار بورس یکی از بازارهای سرمایه‌گذاری است که در سال‌های اخیر مورد توجه سرمایه‌گذاران قرار گرفته است. یکی از ارکان مهم برای ورود و شروع معاملات در این بازار سرمایه‌گذاری، کسب دانش بورسی و یادگیری تکنیک‌های معاملاتی است. «تابلو خوانی» یکی از مهم‌ترین تکنیک‌های معاملاتی در بازار بورس است. معامله‌گران با استفاده از تابلو خوانی می‌توانند روند معاملات بازار را به صورت لحظه‌ای مشاهده و بررسی کنند. در این مقاله قصد داریم به آموزش سایت tsetmc بپردازیم.

آموزش سایت  tsetmc

«تابلوخوانی» یکی از تکنیک‌های مهم برای انجام معاملات در بازار بورس است. سرمایه‌گذاران با استفاده از این تکنیک می‌توانند به راحتی اوضاع بازار بورس را بررسی کنند. فرایند تابلوخوانی از طریق سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی www.tsetmc.com، انجام می‌شود. سایت مدیریت فناوری بورس تهران (Tsetmc) یکی از سایت‌های پرکاربرد و مناسب برای آگاهی از اوضاع بازار بورس است. سرمایه‌گذاران با استفاده از این سایت می‌توانند اطلاعات مربوط به تمام سهم‌های پذیرفته‌ شده در بازار بورس را مشاهده کنند. علاوه بر این، از طریق آموزش سایت tsetmc می‌توانید اطلاعات و گزارش‌های مهمی را در زمینه معاملات صندوق‌های سرمایه‌گذاری کسب کنید.

نحوه خواندن اعداد در سایت tsetmc

بعد از ورود به سایت TSE با منوهای رنگی در قیمت بالای صفحه مواجه خواهید شد که برای شروع باید مطابق با تصویر زیر، در قسمت «جستجو» نام نماد مورد نظر را وارد کنید:

 

آموزش کاربردی سایت tsctmc

بعد از جستجوی نماد، جزئیات و اطلاعات مهم در روند معاملات سهم نمایش داده می‌شود. در ادامه بررسی این جزئیات می‌پردازیم.

 

بررسی مشخصات قیمتی

یکی از مهمترین فواید آموزش سایت tsetmc رصد قیمت‌ها است. در این بخش قیمت لحظه‌ای سهم نمایش داده می‌شود. منظور از «قیمت خرید»، بهترین سفارشی است که با این قیمت در سطر اول ثبت شده است. «قیمت معامله» نشان دهنده آخرین قیمت معامله شده در سهام است. «قیمت اولین»، بیانگر قیمت اولین معامله‌ای است که در نماد انجام شده است و «قیمت پایانی» میانگین موزون قیمت‌های معامله شده همان روز بوده که با توجه به حجم معاملات نمایش داده می‌شود. «قیمت فروش» هم در سطر اول برای بهترین سفارش است و در نهایت، «قیمت دیروز» به معنی قیمت پایانی روز گذشته در روند معاملات سهم است.

 

آموزش کاربردی سایت tsctmc

نکته مهم: اگر آخرین قیمت معامله نسبت به قیمت پایانی طبق ارقام تابلو، بیشتر باشد، نشان‌ دهنده وضعیت خوب سهام در روزهای آینده است و برعکس.

بررسی بازه قیمتی

در این بخش از آموزش سایت tsetmc  به تغییرات قیمتی سهم می‌رسیم که در بازه‌های روزانه، هفتگی و سالیانه نمایش داده می‌شود. «بازه روز» به معنی، حداقل و حداکثر قیمتی است که سهام یک شرکت می‌تواند در آن بازه مشخص شده، معامله شود. «قیمت مجاز» یعنی سهام مورد نظر می‌تواند در طول روز، در آن بازه نوسان قیمتی داشته باشد. برای بررسی مشخصات قیمتی سهام در طی یک هفته باید از گزینه «بازه هفته» استفاده کنید و همین‌طور گزینه بازه سال، مشخصات قیمتی سهم در طول یک سال را نمایش می‌دهد.

آموزش کاربردی سایت tsctmc

خرید و فروش حقیقی و حقوقی

معامله‌گران در بازار بورس به دو بخش حقیقی و حقوقی تقسیم می‌شوند. در این بخش می‌توانید جزئیات روند معاملات حقیقی‌ها و حقوقی‌ها را در سهام مورد نظر مشاهده کنید. سرمایه‌گذاران حقوقی، شرکت‌های هستند که از طریق شرکت اقدام به دریافت کد بورسی کرده‌اند و سرمایه‌گذاران حقیقی هم افرادی هستند که به صورت شخص، کد معاملاتی دریافت کرده‌اند و در بازار بورس فعالیت می‌کنند.

آموزش کاربردی سایت tsctmc

جزئیات بیشتر از معاملات سهام

مطابق با تصویر زیر، «تعداد معاملات» به معنای تعداد معامله‌هایی است که در یک سهم انجام شده است. به‌عنوان‌مثال در نماد ثبهساز 12276 معامله انجام شده است. «حجم معاملات» به تعداد سهم‌هایی که بر اساس عرضه و تقاضا منتقل شده است، گفته می‌شود. «ارزش معاملات» به معنای ارزش ریالی مجموع معاملات انجام شده در سهام مورد نظر است و «ارزش بازار» هم مجموع ریالی تمام معاملات انجام شده در بازار بورس است.

حجم مبنا در سایت TSE

یکی از مفاهیم مهمی که در آموزش سایت tsetmc  با آن مواجه می‌شوید، حجم مبنا است. به تعداد سهمی که در یک روز معامله می‌شود، «تعداد سهام» گفته می‌شود و همین‌طور حداقل سهمی که در طول یک روز باید معامله شود تا قیمت پایانی سهم بتواند نوسان مثبت یا منفی داشته باشد، «حجم مبنا» می‌گویند. «سهام شناور» هم به درصدی از سهام شرکت گفته می‌شود که در اختیار عموم است. مثلا در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که 20 درصد سهام ثبهساز در اختیار سهام‌داران خرد است.

EPS و P/E

سود هر سهم شرکت با EPS و نسبت قیمت به درآمد شرکت با عنوان P/E مشخص می‌شود. با ارزیابی صورت مالی سود و زیان شرکت‌های بورسی، می‌توان متوجه شد که روند سود و زیان آن شرکت در طول سال به چه شکل بوده است. EPS منفی در تابلو معاملات سهم، به معنی زیان ده بودن آن شرکت است.   P/E یکی از ابزارهای مهم در بازار بورس است که با استفاده از آن می‌توان ارزش ذاتی سهم را محاسبه کرد.

جدول خرید و فروش سهام در سایت TSE

در این بخش شاهد روند لحظه‌ای معاملات سهم هستیم که در سطر‌ها و ستون‌های مختلف، بهترین عرضه و تقاضای بازار در سهم مد نظر را نمایش می‌دهد. معامله‌گران با استفاده از این جدول می‌توانند قیمت سفارش خرید و فروش سهام را در روند معاملات بازار بررسی کنند.

ارزیابی نمودار قیمت و حجم

این نمودار به صورت کلی نشان دهنده مشخصات لحظه‌ای معاملات سهم در بازار است. علاوه بر این می‌توانید حجم معاملات سهم را در بازه‌های زمانی مختلف روز، مشاهده و بررسی کنید.

فیلترنویسی در سایت tsetmc

برای استفاده از این ابزار، باید در گام اول وارد سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی  tsetmc.comشوید. مطابق با تصویر زیر گزینه «دیدبان بازار» را انتخاب کنید.

در صفحه بعدی با انتخاب گزینه «فیلتر»، مطابق با تصویر زیر یک پنجره‌ جدید برای وارد کردن کد مورد نظر، نمایش داده می‌شود.

سخن آخر

در این مقاله به آموزش سایت tsetmc  پرداختیم. برای کسب سود در بازار بورس، ابزارها و تکنیک‌های بسیاری وجود دارد. «تابلو خوانی» یکی از تکنیک‌های مهم برای مشاهده رفتار سرمایه‌گذاران در بازار بورس است. با استفاده از این تکنیک‌ می‌توانید به صورت لحظه‌ای تمام جزئیات بازار بورس را بررسی کنید. برای شروع فرایند تابلوخوانی باید به سایت مدیریت فناوری بورس تهران به نشانی www.tsetmc.com مراجعه کنید.

 

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟