آموزس بورس حرفه ای از مبتدی تا پیشرفته

آموزش بورس: آشنایی با بازار بورس و معرفی انواع بازار در بورس

اولین چیزی که در آموزش بورس باید به آن توجه داشته باشید بازار بورس و انواع آن است. بازار بورس جهانی در حالت کلی به ۴ دسته‌ی بازار سهام، بازار کالاها، بازار اوراق قرضه و بازار تبادلات ارزی تقسیم می‌شود.

انواع بازار بورس جهانی

  • بازار سهام (Stock Market): بازار سهام محلی برای خرید و فروش سهام برخی از شرکت‌هاست. معمولا بازار سهام هر کشور، نقش بسزایی در اقتصاد آن ایفا می‌کند.
  • بازار کالاها (Commodity): بازار کالا نیز محل مبادله‌ی منطقه‌ای یا جهانی کالاهایی نظیر طلا، نقره، فلزات، مواد خوراکی، نفت، گاز، برق، زغال‌سنگ و …. است.
  • بازار اوراق قرضه (Bond Market): اوراق مشارکت و سایر اوراق تامین مالی از طریق این بازارها بین سرمایه‌گذاران مبادله می شود.
  • بازار تبادلات ارزی (Foreign Exchange): بازار تبادلات ارزی یا بازار فارکس، محلی برای ارزش‌گذاری واحدهای پولی دنیا بر اساس یکدیگر و مبادله آن‌هاست.

آموزس بورس حرفه ای از مبتدی تا پیشرفته

آموزش بورس: آشنایی با ماهیت و ساختار مالی بورس

یکی از اهداف عمده بازار سرمایه افزایش نقش بازار سرمایه در تامین مالی فعالیت های اقتصادی مولد است. با هدف تامین نیازهای مالی دولت و بنگاه های اقتصادی و همچنین پاسخگویی به تقاضای سرمایه گذاران، بستری برای پذیرش و معامله ابزارهای تامین مالی مختلف در بازار سرمایه کشور ایجاد شده است. ابزارهای تأمین مالی مورد قبول بازار سرمایه ذاتاً در دسته های زیر قرار می گیرند:

  1. اوراق بهادار از نوع حقوق مالی مانند سهام عادی
  2. اوراق بهادار مبتنی بر حقوق مالی مانند صندوق های سرمایه گذاری و آموزش بورس قابل معامله است
  3. اوراق با درآمد ثابت مانند اوراق مشارکت و گواهی سپرده
  4. ابزارهای مالی ترکیبی (صکوک) مانند صکوک مرابحه، صکوک استصناع، صکوک اجاره.
  5. دارایی های جایگزین مانند صندوق زمین و ساختمان و صندوق پروژه.

آموزش بورس: آشنایی با ساختار قانونی و حقوقی بورس

در ابتدا جوامع غربی از الگوی همکاری و هماهنگی در ساختار فعالیت های اقتصادی خود پیروی می کردند. این چارچوب قانونی در حال حاضر در بسیاری از فعالیت های اقتصادی فراگیر شده و از این نظر الگوهای زندگی اجتماعی و اقتصادی بسیاری از کشورها از جمله ایران را تحت تاثیر قرار داده است. در نتیجه یک شرکت یا بنگاه اقتصادی یک نهاد علمی-اقتصادی است و به حدی در اقتصاد و فرهنگ اجتماعی ما رسوخ کرده است که هرگونه تغییر در حوزه فعالیت یک شرکت یا بنگاه اقتصادی به معنای تغییر اساسی در ساختار آن است. جامعه فعلی به یک معنا، پیشرفت تکنولوژی مستلزم آن بود که ثروت در ساختارهای بزرگ جمع شود. در عین حال به سیستم مالکیت خصوصی نیاز داشت تا این ثروت به سرعت منتقل شود. ظهور شکل مدرن شرکت یعنی بازار سهام امکان تحقق هر دو هدف را فراهم کرده است. بورس ها به عنوان محل معاملات اوراق بهادار، روزانه شاهد خرید و فروش سهام خرد و کل شرکت ها و سایر اوراق بهادار مانند اوراق مشارکت، اوراق حق تقدم و اوراق مشتقه هستند. صرافی ها همچنین مکان های معاملاتی برای برخی از انواع کالاها هستند. قیمت جهانی بسیاری از کالاهای مهم مانند فلزات صنعتی، فلزات گرانبها، نفت، پتروشیمی، گندم، شکر و … از طریق معاملات در آموزش بورس تعیین می شود.

آموزس بورس حرفه ای از مبتدی تا پیشرفته

آموزش بورس: آشنایی مختصر با مفاهیم مهم و پرکاربرد بورس

شاخص کلی

شاخص کل یکی از پرکاربردترین شاخص ها در بین فعالان بازار و سرمایه گذاران است. این شاخص نشان دهنده سطح عمومی قیمت ها و سود سهام شرکت های پذیرفته شده در آموزش بورس اوراق بهادار است، به عبارت دیگر تغییرات شاخص کل نشان دهنده میانگین بازدهی سرمایه گذاران در آمزوش بورس است. برای سهولت درک مفهوم شاخص کل، فرض کنید از تمام شرکت های فهرست شده به تعداد مساوی خرید می کنید. در این صورت تغییرات شاخص کل سهام برابر با بازده پرتفوی سهام شما خواهد بود. اساساً شاخص کل تغییرات قیمت سهام و سود سالانه ای که شرکت ها به شما می پردازند را محاسبه می کند.

صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله بورس (ETF)

ETF یا Exchange Tradable Found نوعی صندوق سرمایه گذاری است که از دارایی های مختلفی تشکیل شده و واحدهای آن در طول روز به صورت سهام در بازار معامله می شوند و ساختاری مشابه صندوق های سرمایه گذاری دارند. یعنی در ساعات و روزهایی که بورس باز است، می‌توانید یک یا چند واحد از یک صندوق ETF را خریداری کنید یا چند واحد از آن را بفروشید. با خرید واحدهای ETF، پول خود را در صندوقی سرمایه گذاری می کنید که از یک تیم مدیریت حرفه ای استفاده می کند تا با ایجاد سبد سهام و اوراق بهادار، سود کسب کند.

صندوق های سرمایه گذاری متقابل

صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکی از مهم‌ترین مکانیسم‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی هستند که شرایط بازار را از نظر ریسک و بازده برای سرمایه‌گذاران مختلف به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران تازه کار مساعدتر می‌کنند. برای آموزش بورس لازم به ذکر است که در کشورهای توسعه یافته مردم معمولا اوراق بهادار را مستقیماً معامله نمی کنند و در عوض پول خود را در صندوق های سرمایه گذاری می کنند. ایده اصلی این صندوق ها جمع آوری پول کم و سرمایه گذاری آن توسط گروهی از مدیران مجرب و حرفه ای است.

آموزس بورس حرفه ای از مبتدی تا پیشرفته

صندوق سرمایه گذاری شاخص

هدف صندوق شاخص تطبیق سبد سرمایه گذاری با شاخص بورس است. یک صندوق شاخص الزاماً منابع خود را بر اساس الگوی تعیین شده برای یکی از شاخص های موجود در بازار سرمایه گذاری می کند. این شاخص می تواند یک شاخص کل یا یک شاخص دیگر برای بحث آموزش بورس باشد. در این صندوق ها خرید و فروش سهام تنها زمانی ضروری می شود که وجوه به دلیل ورود سرمایه گذار جدید افزایش یا به دلیل خروج سرمایه گذار کاهش یابد. مزیت اصلی صندوق های سرمایه گذاری مشترک مبتنی بر شاخص، هزینه های نسبتا پایین آنها و حذف ریسک مدیریت صندوق است.

حساب مدیریت جداگانه

سبدگردانی همانطور که از نامش پیداست، چیدمان صحیح دارایی ها در قالب یک سبد مشخص است که مالکیت آن تماماً در اختیار سرمایه گذار است و میزان هر دارایی و زمان خرید و فروش آن به دقت تعیین و نظارت می شود. مدیر پورتفولیو ارائه این خدمات مالی به سرمایه گذاران در سراسر جهان قدمتی بیش از نیم قرن دارد، اما در بازار نوپای ایران، اخیراً پس از تجربه ایجاد صندوق های سرمایه گذاری، «مدیریت سبد سهام» مورد توجه قرار گرفته است. با این حال، تا همین اواخر، تجربه مدیریت سبد سهام غیررسمی در یک دهه گذشته در آموزش بورس اوراق بهادار تهران وجود داشته است. سبدگردانی فرآیندی است که در آن یک کارشناس سرمایه گذاری با همکاری تیمی از تحلیلگران حرفه ای و بر اساس ویژگی ها، سطح ریسک و سرمایه هر سرمایه گذار، سبد مناسبی از دارایی های سهام، اوراق قرضه و سکه های طلا را برای وی تشکیل می دهد. به طور مداوم بر روی آن بر اعمال نظارت و مدیریت می کند.

تحلیل تکنیکال اولین گام در آموزش بورس

آموزش تحلیل تکنیکال گامی بسیار ضروری برای موفقیت در بازارهای مالی مانند آموزش بورس اوراق بهادار است چرا که این تحلیل زبان بازارهای مالی است و با یادگیری آن می توان از زمان سبقت گرفت و یک قدم جلوتر از بازارهای مالی حرکت کرد! تحلیل تکنیکال یعنی پیش‌بینی آینده روند قیمت‌ها با استفاده از تحلیل نمودار قیمت گذشته (شامل تغییرات قیمت، حجم معاملات و غیره) و در تمامی بازارهای مالی مبتنی بر عرضه و تقاضا مانند سهام، طلا، دلار، مسکن و ارزهای دیجیتال استفاده می‌شود.

منبع: سایت علیرضا شریفی

5/5 - (1 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (1 امتیاز)