آشنایی با طراحی و تولید قطعات صنعتی به روش های پیشرفته و مدرن

فرآیندهای مورد استفاده برای طراحی و تولید قطعات صنعتی به طور مداوم در حال تغییر هستند. در حال حاضر شرکت های تخصصی برای تولید قطعات با کیفیت خوب از روش های مختلفی استفاده می کنند. به طور مثال ، در حالی که تکنیک‌های ریخته‌گری در حال بازگشت به این بخش هستند ، بسیاری از متخصصان ترجیح می ‌دهند اشیایی را که قرار است ساخته شوند ماشینکاری کنند. در ادامه به روش های ساخت و تولید قطعات صنعتی به صورت پیشرفته و مدرن می پردازیم.

امروزه با پیشرفت عرصه تکنولوژی ساخت قطعات صنعتی در جهان گسترده شده و کارخانه ها و کارگاه ها از روش های مختلفی برای تولید قطعات شان استفاده می کنند. در زیر به معرفی روش های متنوع ساخت آنها می پردازیم.

انواع روش های طراحی و تولید قطعات صنعتی

در ساخت انواع قطعات صنعتی باید از مهارت و تجربه کافی بهره برد تا محصولات از استحکام و مقاومت لازم و استاندارد برخوردار باشند. به همین دلیل کارگاه های مختلف از روش های متنوعی برای تولید قطعات استفاده می کنند که آنها را بررسی خواهیم کرد.

ماشینکاری

ماشینکاری اصطلاحی است که برای توصیف انواع فرآیندهایی استفاده می شود که در آن یک ابزار برش مواد ناخواسته را از یک قطعه برای تولید یک شکل یا سطح خاص حذف می کند.

بخش صنعت بی‌تردید بخش‌هایی است که از بیشترین قطعات ماشین‌کاری شده در کارگاه به‌ویژه در تجهیزات مکانیکی و تولید استفاده می‌کنند. شفت و چرخ دنده تنها چند نمونه از قطعات صنعتی هستند که معمولا در این زمینه استفاده شده و با استفاده از تکنیک های مختلف ماشینکاری تولید می شوند.

آشنایی با طراحی و تولید قطعات صنعتی به روش های پیشرفته و مدرن

پتک کاری(آهنگری)

البته این روش را نمی توان جزو شیوه های مدرن دانست ؛ اما همچنان رایج است. چون انواع قطعات صنعتی که در این روش ساخته می شوند دارای کیفیت و استحکام بالاتری نسبت به سایر شیوه ها هستند.

مکانیکی

در این روش با شیوه هایی مانند اکستروژن و چکش کاری به فلزاتی شکل می دهند که قابلیت شکل پذیری را دارند.

جوشکاری

در روش جوشکاری قطعات صنعتی مختلف به وسیله جوشکاری به هم متصل می شوند ؛ به طوری که با استفاده از قطعات ساده ، قطعات پیچیده تولید می گردد.

متالوژی پودر

در این روش ، قالب گیری قطعات فلزی با اعمال فشار بسیار بالا بر روی پودرهای فلزی صورت می گیرد.

ریخته گری

در این روش ، فلز تا دمای ذوب گرم شده و از مذاب آن برای تولید و ساخت قطعات صنعتی استفاده می شود.

قالب گیری چرخشی و تزریق پلاستیک

قالب گیری چرخشی تکنیکی است که برای ساخت قطعات صنعتی مفید در بخش های اسباب بازی ، کشاورزی ، هوانوردی ، آب و فاضلاب استفاده می شود. این روش شامل قالب گیری قطعات با استفاده از سیستم چرخشی است. انواع رنگ ها و گاهی اشکال پیچیده را می توان از طریق این فرآیند به دست آورد.

بنابراین طراحان می‌توانند قطعاتی را با یا بدون برش ، توخالی ، باز ، دانه‌دار ، با ظاهری صاف ، دو جداره یا تک جداره تولید کنند. فوم نیز می تواند بدون جوش و فشار اضافه شود. حتی در هنگام چسباندن یا قرار دادن لوازم جانبی ، قطعات بدون علامت باقی می مانند.

تزریق پلاستیک اغلب در ساخت محفظه‌های محصولات الکترونیکی ، مبلمان باغ ، ظروف آشپزخانه ، اسباب‌بازی‌ها و غیره استفاده می‌شود. استفاده از آن بیشتر در طراحی و ساخت محصولات با تکنولوژی بالا مانند کامپیوتر ، تبلت ، گوشی های هوشمند و غیره شناخته شده است. این ماده ضدآب است. در مقایسه با فلز ، چوب و بتن ، سبک و انعطاف پذیر است. عمر طولانی و هزینه کمتری دارد. با یک عملیات واحد ، می توان قطعات تمام شده با روکش ها و شکل های کم و بیش پیچیده را به دست آورد.

مزایای روش تولید ریخته گری

در بخش صنعتی ، فن آوری های ریخته گری توسط بسیاری از متخصصان برای ساخت قطعات صنعتی خاص استفاده می شود. فرآیند تولید شامل ساخت قالب و ریخته‌گری قسمتی است که قرار است ساخته شود. بنابراین ، آلیاژ مایع یا فلز در قالب ریخته می‌شود تا با پیروی از شکل‌های بیرونی و داخلی آن ، قسمتی را بازتولید کند. به لطف دقت تکنیک ، هزینه های مواد و ماشینکاری کمتر است. از این فرآیند برای طراحی قطعات پیچیده با حفره یا حتی قطعات ساده نیز استفاده می شود.

عناصری که ماشین کاری آنها دشوار است باید این فرآیند را طی کنند. آنها به طور کلی حاوی مقدار زیادی چدن و ​​سیلیکون هستند و نمی توان آنها را با پتک زنی ، آهنگری یا نورد به دست آورد. قطعات صنعتی با وزن چند گرم یا صدها تن به صورت تکی یا سری بزرگ ساخته می شوند.

آشنایی با طراحی و تولید قطعات صنعتی به روش های پیشرفته و مدرن

 

چقدر می پسندید؟
  • تلگرام
  • واتساپ
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
چقدر می پسندید؟