مقایسه اجرا و قیمت سقف کاذب کناف با گچ و رابیتس

سقف کاذب کناف بدلیل نداشتن سابقه طولانی در ایران و عدم شناخت کافی در بین مهندسان و دست اندر کاران ساختمان و بطور کلی افرادی که به هر نحو در ساخت، بهره برداری و تغییر در دکوراسیون منازل نقش دارند و عدم وجود عوامل نیروی انسانی متخصص بسیاری از ویژگی ها و مزایای آن نسبت به مصالح بنایی سنتی و دیگر مصالح نوین ناشناخته مانده است.

این مقاله سعی دارد مواردی را در مورد سقف کاذب کناف با سقف رابیتس و گچ با دیدی واقع بینانه و بی طرف مورد بررسی و مقایسه قرار دهد.

در این متن سقف کاذب کناف با نورمخفی و گچ و رابیتس را در 4 مورد مشخص مورد بررسی قرار دادیم.

1. وزن و مشخصات فنی طرح های کناف و نور مخفی با گچ و رابیتس

مقایسه اجرا و قیمت سقف کاذب کناف با گچ و رابیتس

کناف:

وزن هر متر مربع اجرای کناف در طرح های مختلف فرق میکند ولی به طور کلی هر متر مربع پانل 8.3 کیلوگرم می باشد. و در هر متر مربع 6 متر طول سازه بکار گرفته میشود. که بطور متوسط وزن هر متر طول سازه 0.7 کیلو میباشد. در نتیجه هر متر مربع اجرای طرح با کناف 13 کیلو گرم میباشد. و این یعنی نهایت سبک سازی در ساختمان ها که مزایا و ثمرات بیشمار آن در متن مفصل دیگری مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

رابیتس کاری و گچ کاری:

وزن هر متر مربع اجرای نور مخفی با گچ و رابیتس بسته به طرح های مختلف و ضخامت گچ متفاوت است اما بطور متوسط وزن هر متر مربع رابیتس 1 کیلوگرم و وزن هر متر مربع آرماتوربندی 5 کیلو گرم می­باشد و هر متر مربع اجرای نور مخفی با گچ به ضخامت گچ بستگی دارد. ولی بطور متوسط در حدود 40 کیلو گرم است.

نتیجه گیری: مجموع وزن هر متر مربع نور مخفی با گچ و رابیتس 45 کیلو گرم است.

مقایسه اجرا و قیمت سقف کاذب کناف با گچ و رابیتس

2. مقایسه زمان لازم جهت اجرای نور مخفی با هر دو مصالح

زمان لازم جهت اجرای نور مخفی به مشخصات و ابعاد طراحی بستگی دارد در اینجا یک پذیرایی 80 متر با عرض 8 و طول 10 را در نظر بگیرید که دور تا دور آن نور مخفی اجرا می شود.طول لازم برای اجرای نور مخفی 36 متر طول خواهد بود.

کناف:

اجرای 36 متر طول باکس نور مخفی کناف برای پذیرای با متراز 80 مترمربع و با اکیپ دو نفره بطور متوسط دو روز طول می کشد.

رابیتس کاری و گچ کاری:

اجرای 36 متر طول آرماتور بندی با جوشکاری و رابیتس بندی و گچ خاک و گچ سفید بیش از 10 روز طول خواهد کشید.

آرماتور بندی و رابیتش بندی: 2 روز

گچ خاک: 4 روز

گچ سفید: 4 روز

همچنین زمان لازم بین “گچ و خاک” و “سفید کاری” جهت گیرش آنها می بایست در نظر گرفته شود.

مقایسه اجرا و قیمت سقف کاذب کناف با گچ و رابیتس

3. مقدار مقاومت کناف و گچ و رابیتس:

کناف:

طبق مشخصات فنی شرکت کناف سقف های کاذب کناف مقاومت چشمگیری در مقابل زلزله داشته و بیش از 14 برابر مقاوم تر از زلزله خیزترین نقطه ایران می باشند. سقف های کاذب کناف در طرح های مختلف می تواند سقف ساختمان را در برابر زلزله و نیروهای وارده ی جانبی ایمن کند و از تخریب آن و گرفتار شدن ساکنین در زیر آوار جلوگیری کند. انتخاب و استفاده از سقف کاذب مناسب در ساختمان های تجاری- اداری و مسکونی مقاوم شدن ساختمان، کم شدن بار مرده ساختمان، زیبایی محیط داخلی ساختمان و تسریع در اجرای قسمت های مختلف بنا را در بر داشته و ضامن ایمنی و سلامت ساکنین در بلایای طبیعی نظیر زلزله و آتش سوزی است.

رابیتس و گچ:

در اثر آسیب و تخریب موضعی ساختمان در وقوع زلزله تحت یک بار موضعی و ضربه ناشی از ریزش اجزاء سازه قرار میگیرد و علاوه برحذف اجزا و المان های سازه باردینامیکی ناشی از زلزله با بار آوار ترکیب شده و بارافزایش یافته جدیدی را ایجاد می کند.

در اینجا دو بحث کلی وجود دارد یکی اجرای صحیح اتصالات جوش و اتصال مناسب المانهای سقف که اکثر مهندسان آرشیتکت تا حد امکان تمایل به جوشکاری در اجرای معماری داخلی بالاخص سقف کاذب ندارند. یکی از عیوب جوش دستی بحث ﺗﺮک می باشد که از زﯾﺎن ﺑﺎر ﺗﺮﯾﻦ ﻣﻌﺎﯾﺐ ﺟﻮش بحساب میاید. و همچنین سنگینی ناشی از بار که جوش می بایست تحمل کند( حدود 45 کیلوگرم بر متر مربع). ولی در سقف کاذب کناف به ندرت و بطور غیر مستقیم در موارد لازم از جوش استفاده می شود. همچنین یکی از مشکلاتی که در اجرای سقف گچ و رابیتس احتمال وقوع دارد برای اتصال آرماتور به تیرچه باید قسمتی از بتن تیرچه کنده شود تا آلماتور مشخص شود. لذا باعث تضعیف و کاهش مقاومت تیرچه خواهد شد.

مقایسه اجرا و قیمت سقف کاذب کناف با گچ و رابیتس

4. قیمت سقف کاذب کناف و سقف کاذب گچ و رابیتس:

قیمت اجرای کناف:

هر متر طول تهیه مصالح و اجرای باکس و نورمخفی کناف حدودا 35 هزار تومان است.

قیمت اجرای رابیتس و گچ:

در اجرای دور باکس با نور مخفی با رابیتس و گچ حدود دو برابر افزایش قیمت و در برخی موارد بیشتر وجود دارد.

هزینه جوش و رابیتس با مصالح میلگرد و رابیتس و دستمزد: از 35 تا 40 هزار تومان

هزینه سفید کاری 25 تا 45 هزارتومان ( قیمت ها بسته به نوع گچبری داره. یعنی اگر گچبری ساده باشه هر متر طول 35 هزار تومان میشه)

و نهایتاً هر متر طول گچ و رابیتس 60 تا 75 هزار تومان.

مقایسه اجرا و قیمت سقف کاذب کناف با گچ و رابیتس

4.7/5 - (92 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
آشنایی با انواع سقف کناف ، آشنایی با سقف کاذب ، استفاده از سقف کناف در منزل ، جدیدترین عکس ها از سقف های پذیرایی ، زیباترین مدل های سقف کاذب pvc ، سقف کاذب ، سقف های مدرن و خلاقانه ، قیمت کناف ، کناف ، کناف سقف ،
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
4.7/5 - (92 امتیاز)