چگونگی مراقبت و تعمیر مبلمان چرمی

برای تمامی افرادی که به ظاهر آراسته و مرتب خانه خود اهمیت می‌دهند، مراقبت از مبلمان یکی از مسائل اساسی است. معمولا با روش‌های صحیح مراقبت می‌توان از بروز مشکلات در مبل و صندلی و اثاثیه منزل جلوگیری کرده و نیاز به تعمیر مبل را کمتر کرد.

یکی از مسائلی که می‌تواند باعث از بین رفتن ظاهر زیبای مبل و صندلی شود وجود لکه‌های مختلف است. وجود لکه روی مبل چوبی می‌تواند بسیار آزاردهنده باشد. برخی از لکه‌ها را می‌توان با استفاده از روش‌های ساده خانگی از بین برد. اگر حلال لکه ایجاد شده آب باشد به راحتی و با استفاده از یک مایع تمیز کننده پایه آب می‌توان مبل و صندلی را تمیز کرد. اگر به مایع تمیزکننده دسترسی ندارید برای پاک کردن لکه چای یا قهوه خشک شده، جای آب انگور، و دیگر لکه‌های ناشی از مواد دارای تنین می‌توان از سرکه سفید استفاده کرد. اگر لکه‌ به وجود آمده حاصل از یک محلول حلال نظیر جوهر باشد می‌توانید با استفاده از پارچه مخصوص جذب رنگ و ماژیک، یا دستمال پاک کننده و ضد عفونی کننده دست که حاوی حداقل 62 درصد الکل است، یا دستمال آغشته به الکل تضعیف شده اقدام به پاک کردن آن کرد.

چگونگی مراقبت و تعمیر مبلمان چرمی

تعمیر خراش‌های ایجاد شده روی مبل

معمولا مبل و صندلی‌هایی از چوب‌های نرم ساخته می‌شوند به آسانی خراش برداشته و یا گوشه آن‌ها جدا می‌شود و گاهی حتی با کشیدن ناخن روی آن‌ها به راحتی خط می‌افتند و گاهی اگر چیزی زیر برگه خود قرار نداده و آن را مستقیما روی دسته مبل یا صندلی چوبی قرار داده و متنی را بنویسید، جای نوشتن عینا روی چوب می‌افتد. اما خوشبختانه برای رفع این مشکل کوچک می‌توان از چوب و اتو استفاده کرد. اگر لایه رویین کار سالم است، برای تعمیر مبل می‌توان یک یا دو قطره آب روی خراشیدگی‌های کوچک ریخته و سپس یک حوله نرم و باریک را روی آن قرار دهید. حوله کمی از آب را جذب می‌کند، موردی ندارد! اتو را روی بالاترین درجه حرارت خود قرار داده و  به آرامی روی حوله قرار دهید. اتو را روی حوله کمی فشار دهید و با حرکات دایره‌وار کوچک چند ثانیه اتو را روی حوله بکشید. این کار را تا زمانی که حوله کاملا خشک شود، تکرار کنید. ممکن است به نظرتان این راهکار یکی از ساده‌‌ترین و خنده‌دارترین روش‌های موجود  برای تعمیر مبل باشد اما آنچه که اتفاق می‌افتد بدین صورت است که فیبرهای چوب مولکول‌های آب را جذب می‌کنند و به همین دلیل دچار انبساط شده و دوباره به شکل اصلی خود برمی‌گردند.

تنها نکته‌ای که در این روش تعمیر مبل و صندلی چوبی باید در نظر داشت این است که صبور باشید. ممکن است نیاز باشد این کار را بیش از یک بار انجام دهید تا  خطوط و تورفتگی‌ها کاملا محو شوند. وقتی که این اتفاق افتاد و خطوط روی چوب از بین رفتند به آرامی کمی روی آن سمباده بکشید تا سطح چوب هموار و یکدست شود و بدین ترتیب مبل، صندلی یا میز چوبی درست مثل روز اول خواهد شد.

تعمیر خش‌های کوچک روی مبلمان چوبی نیز بسیار راحت است به ویژه وقتی که این خراش‌ها فقط روی لایه سطحی چوب شکل گرفته باشند.

تعمیر مبل چرمی و پارگی مبل چرم

مبلمان چرم در عین زیبایی و شکیل بودن دارای معایبی نیز هستند که از آن جمله می‌توان به ترک برداشتن، پارگی و پوسته شدن آن‌ها اشاره کرد. اما از آنجا که اینگونه صدمات در مبلمان چرمی عادی است، راهکارهای ساده‌ای هم برای تعمیر مبل وجود دارد.

البته اگر مبل چرم دچار ساییدگی، برش یا پارگی زیادی شده بهتر است کار تعمیر مبل را به یک حرفه‌ای و متخصص بسپارید چون اغلب این افراد دارای وسایل حرفه‌ای هستند که نتایج طولانی مدتی خواهند داشت.

چگونگی مراقبت و تعمیر مبلمان چرمی

پوسته شدن  مبلمان چرم

وقتی مبلمان چرمی شروع به پوسته پوسته شدن می‌کند، لزوما به معنای غیر قابل استفاده بودن آن نیست. به ویژه اگر مبل و صندلی‌ها از جنس چرم اصل باشند چندان جای نگرانی ندارد و می‌توان به راحتی مبل را دوباره روکش کرد.

خراشیدگی‌های کوچک روی مبل چرمی

از بین بردن خراشیدگی‌های کوچک روی مبل چرمی بسیار ساده است بخصوص وقتیکه این خراش‌ها آنقدر کوچک و ظریف هستند که به مواد آسیبی نزند. گاهی می‌توان سطح چرم را واکس مخصوص زده و با استفاده از باد گرم سشوار به مبل حرارت بدهید. این حرارت باعث نرم‌تر شدن بافت چرم و سهولت نفوذ واکس درون آن می‌شود. برای بهتر شدن نتیجه می‌توانید پس از گرم کردن مبل، کمی محل خراش‌ها را به آرامی ماساژ دهید.

 

ایرانگان بانک اطلاعات مشاغل و کسب و کارها

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هرگونه کپی‌برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است.

در مجله ایرانگان از مطالب علمی، آموزشی و تحقیقاتی بهرمند شوید و در سایت نیازمندی‌های ایرانگان همواره می‌توانید متخصصان مورد نیاز خود را در مشاغل مختلف آموزشی، خدماتی، پزشکی و صنعتی بیابید.

 

5/5 - (2 امتیاز)
  • تلگرام
  • واتساپ
جدیدترین مدل مبل راحتی ، راهنمای خرید مبل چرم ، رنگ مناسب برای مبل راحتی ،
به نظر شما این پست خوب بود؟ اگر پسندیدید حتما امتیاز دهید!
5/5 - (2 امتیاز)